BEKERJA DARI HATI, BEKERJA DENGAN IMAN...

Monday, January 18, 2016





Assalamualaikum…salam perkenalan kepada rakan blogger semua.

Sebagai entry pertama saya, saya ingin bercerita tentang kerjaya saya. 
Cerita seorang doktor yang bekerja bertungkus-lumus menyelamatkan nyawa ibu & bayi dalam kandungan?  Mungkin cerita yang terlalu biasa, bukan?  sounds too cliché is it? Hehe..
Tentang doktor yang sanggup mengorbankan masa bersama keluarga & rakan-rakan, yang sentiasa sibuk di hospital? Juga biasa kita dengar sampai masyarakat beri alasan.
.dah kerjanya doktor. Bukannya gaji tak dibayar.

lebih dahsyat lagi, bila seorang doktor wanita mengandung.. ada pulak pesakit yang kata, eh..doktor pon mengandung? (pengalaman sendiri)
isk isk isk kejam sungguh ayat itu... 
Tapi sempat aku tutup mulut , tarik nafas panjang & menjawab sambil tersenyum..
Ya, ni kandungan sulung saya…
Seolah-olah aku boleh membaca pemikiran pesakit ini, dia lantas menjawab…
Manalah tau, doktor kan busy, mana sempat nak mengandung & beranak.
sambil dia senyum tersipu-sipu..
Huhu..APAKAH??? 

Trend terkini, apa-apa yang tak puas hati dengan rawatan hospital..
upload dalam facebook, twitter& Instagram.
Dibaca pula oleh orang yang tak bertanggungjawab,
share sini, share sana, viral lah berita itu tanpa tahu hujung pangkal cerita.
Contoh cerita? Terlalu banyak, tak sanggup saya nak kongsi di sini. 
Alangkah besarnya fitnah yang terjadi..Allahu akbar!

Sejenak saya berfikir…
ke mana perginya akhlak manusia sekarang sehingga sanggup memburuk-burukkan saudara lain tanpa segan silu? 
Beginikah cara menyelesaikan masalah secara matang?
 Ke manakah nilaian atau pengiktirafan dari masyarakat terhadap seorang doktor?
OH NOOO…! Should I be influenced with all this tabloid? 
Should I be defensive or suspicious to all my patients as if they will “backstab” on me after disappointment happened? 

Apakah pendirian yang perlu saya pegang supaya saya tak goyah dengan cabaran dunia perubatan sekarang?

YA..SAYA SEORANG DOKTOR. 
Saya tidak bekerja dengan mesin. 
Saya bekerja dengan manusia yang kompleks yang sedang sakit. 
Cuba bayangkan, setiap masa anak anda menangis, menjerit sana sini.
.ini tak kena, itu tak kena..apa anda rasa? Rimas bukan? Tension? 

Saya digelar doktor atas KEMAHIRAN PROFESIONAL yang saya ada. 
Sudah tentu, tetamu saya merupakan orang yang memerlukan bantuan perubatan.
Saya perlu peka pada masalah yang mereka hadapi & memberi rawatan sebaik mungkin. 
Batasan saya? 
Saya tidak boleh mengakhiri semua kes dengan “happy ending”. 
Ramai pesakit yang datang ke hospital dengan penuh harapan, pulang dengan kesedihan.
Sedih kerana apa? Seribu satu sebab.

Contohnya, setiap hari saya merawat kes keguguran kandungan. 
Setiap wanita yang waras, pasti akan sedih sekiranya mereka keguguran. Logik bukan?
Tetapi, adakalanya saya berjumpa dengan pesakit yang marah, tidak puas hati &
menunjukkan muka “annoyed” seolah-olah kita pula yang bermasalah.
Ermm…..Kenapa ye?

Bagaimana pula pendirian saya untuk pesakit sebegini?

Setelah saya amati..saya simpulkan kunci penyelesaiannya, LAYANI MEREKA DENGAN KASIH SAYANG.. 

Tidak beriman seorang muslim itu sehingga mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri. (Hadis riwayat al-Bukhari)

Semasa kita sakit,emosi kita menjadi sangat sensitif.
Formula mudah, bila sakit datanglah jumpa doktor. 
Tetapi hakikatnya, tidaklah semudah itu. Seribu satu cerita di sebalik kedatangan mereka. 
Banyak masa, apabila seorang sakit dari ahli keluarga, seluruh ahli keluarga terjejas.
Ibu yang sakit, ayah tak pergi kerja, kebajikan anak-anak terbengkalai, majikan marah bla bla bla…Bukan saja pesakit, seluruh emosi di sekeliling pesakit ini terganggu. 

Jadi, apapun reaksi pesakit-pesakit ini, 
BEKERJALAH DENGAN IMAN & IHSAN..
kasihani mereka & layani mereka baik-baik. 

Bayangkan ANDA YANG SAKIT, dan yang MERAWAT ITU KLON ANDA.
Fahami emosi mereka, seolah-olah itu emosi anda.
Pujuklah hati mereka, seperti anda ingin dipujuk ketika anda sakit. 
Kerendahan hati perlu. 
Ketika ini, jangan fikir saya doktor di atas, dan kamu pesakit di bawah..

Hakikatnya, kita bekerja bukan untuk menggembirakan manusia,
tetapi kita menggembirakan ALLAH. Bila ALLAH redha, tentu manusia redha.
Supaya kerjayaku menjadi bukti kekuatan kecintaanku kepadaMu. 
Ketika bertemuMu kelak, dengan bangga aku ingin berkata, 
Ya Allah, lihatlah kerja baikku di dunia ini..
Terimalah,  inilah persembahan terbaik dariku untukMu. 

INGATLAH DUHAI HATIKU…KERJA DARI HATI, KERJA DENGAN IMAANN…..TINGKATKAN REPUTASI, KURANGKAN KONTRAVERSI!!

You Might Also Like

0 comments

recent posts

Like us on Facebook