MAKE YOUR LIFE WORTH LIVING!

Thursday, February 11, 2016


KISAH BENAR 1

Pn.Jamilah (bukan nama sebenar), 40 tahun, mengalami pendarahan haid yang luar biasa selama 2 bulan. Beliau bernasib baik, beliau telah didiagnos menghidap kanser serviks (pangkal rahim)tahap 1.

Mengapa saya kata itu nasib baik? 
Kerana ia merupakan kanser peringkat awal & dengan rawatan rapi insyaAllah peratus kejayaannya adalah tinggi.

Pn. Jamilah telah menjalani pembedahan yang ektensif & kemudian dinasihatkan untuk meneruskan rawatan kemoterapi /radioterapi supaya 100% tiada sel kanser di badannya.
Malangnya , atas sebab peribadi, beliau tidak setuju menjalani rawatan tersebut.

Hampir setahun saya melihat kehidupannya hampir kembali ke sediakala.  Dia tersenyum apabila kami bersua muka & kembali bekerja.

Namun, pabila temujanji di klinik, setiap kali saya memujuknya, setiap kali itu juga dia teguh menyatakan pendiriannya untuk tidak meneruskan rawatan kemo/radioterapi.

Satu hari beliau telah datang ke jabatan kecemasan kerana sakit perut yang tiba-tiba & beliau disahkan telah mendapat “ recurrent tumor”. Ini bermakna sel kanser yang berbaki telah merebak menyebabkan ususnya bocor & pembedahan memperbaiki usus perlu dibuat serta-merta untuk menyelamatkan nyawanya.

Maka bermulalah satu persatu episod kemerosotan kesihatan beliau.
Hati saya pilu melihat jalan sengsara yang beliau pilih.  
Sehingga kini saya dapat membayangkan situasi di mana saya melihat beliau yang kritikal di jabatan kecemasan. 
Badannya lemah, mukanya cengkung.
Mulut beliau kering, tak lagi berbicara..
Cuma suara mengerang kedengaran.
Air matanya mengalir memandang tepat pada mata saya seolah-olah ada sesuatu yang ingin beliau sampaikan. 
Saya tunduk berdoa supaya Allah memudahkan laluan kehidupannya.

 Selang beberapa hari selepas itu, arwah kembali ke RahmatuLLah menemui Pencipta Yang Esa. Semoga Allah merahmatinya & menempatkannya di syurga..al-Fatihah..ameen

KISAH BENAR 2

Image result for love life

Pn.Aminah (bukan nama sebenar), kini berusia 71 tahun, merupakan  “survivor” kanser tiroid. 
Beliau didiagnos menghidap kanser tiroid 20 tahun lepas,  telah menjalani pembedahan dan lengkap rawatan radioterapi.  
Kini beliau hanya perlu berjumpa doktor setahun sekali untuk pemeriksaan rutin.

Setahun lepas, suaminya yang tercinta kembali ke Rahmatullah akibat kanser prostat.  Sebelum pemergian arwah suami Pn.Aminah, saya sempat mengenali serba sedikit mengenai pasangan romantik ini. 

Setiap kali melangkah bertemu saya di klinik, pasangan ini akan berjalan berpimpinan tangan. Usai saya memeriksa Pn.Aminah, si arwah akan ajukan satu persatu persoalan &  teliti mendengar penjelasan saya mengenai penyakit isterinya. 
Puan Aminah tak banyak berkata-kata.  
Sesekali saya lihat mata mereka bertentangan.  
Ketika itu, saya dapat merasakan di sebalik pandangan mereka tertumpah rasa sayang menyayangi, saling cakna & hormat-menghormati antara satu sama lain. 

Saya tertanya-tanya, berapa ramai pasangan yang akan romantik pada usia senja seperti ini? Seronok bukan?ohh,  Indahnya hidup dapat pasangan sebegini…

Kini, Puan Fatimah masih diberi kesihatan  yang baik. Dulunya dia yang saya kenali tak banyak berbicara, kini, banyak pula bercerita kisah hidupnya bersama arwah tercinta.  Mungkin rindu kepada arwah tak pernah pudar di hatinya…..

Alhamdulillah, baru-baru ini beliau baru saja menunaikan umrah.  Katanya kerana teringatkan saya, beliau hadiahkan saya, air zamzam & kurma.  Terima kasih atas ingatan makcik..

 Jelas sekali, beliau gembira dengan pilihan hidupnya untuk bebas dari kanser.  
Anak-anak & cucu-cucunya masih dapat pulang ke kampung menatap wajahnya. 
 Saudara-mara, sahabat handai, jiran tetangganya tak putus-putus menziarahnya membuktikan hebat sekali wanita ini di mata kita.

Semoga makcik Aminah diberi kehidupan yang diberkati di dunia & di akhirat..ameen. 
Sungguh saya mengagumi makcik & beliau telah izinkan kisah beliau dikongsi umum!

Rakan-rakan semua,

Kanser tak kenal siapa. Lihatlah pada orang-orang di sekeliling kita. 
Jika bukan anda, anda pasti ada kenalan  yang menghidap kanser. 
Dianggarkan  8.2juta kematian di seluruh dunia kerana kanser . Malaysia pula, kanser merupakan sebab kelima tertinggi, hampir 30% penyebab kematian.


Tanggal 4 Febuari setiap tahun, merupakan Hari Kanser Sedunia. Kali ini temanya ialah WE CAN, I CAN! Ia merupakan kempen selama 3 tahun untuk memberi impak kepada individu atau secara kolektif bagaimana kita semua boleh mengurangkan beban penyakit kanser.

Mencegah itu lebih baik dari mengubati.
Pepatah arab menyebut " Masa itu ibarat pedang, sekiranya kamu tak memotongnya, maka ia akan memotong kita.

Ayuh kita buktikan! 
WE CAN I CAN! Apa tunggu lagi? 

Info lanjut sila lawat http://www.worldcancerday.org/

You Might Also Like

0 comments

recent posts

Like us on Facebook